أخر الاخبار

مميزات نظام ios 14 - موعد نزول نظام ios 14 على هواتف ايفون

مميزات نظام ios 14

ios 14 

بعد الانتهاء من مؤتمر ابل الذي اقيم امس، وكان هناك له بث مباشر علي اليوتيوب،تم شرح والاعلان عن مميزات جديدة فى النظام الجديد لهواتف ايفون القادمة، وسوف يأتي نظام ios 14 بمييزات ستجعلم تعشق جوال ابل عن اي جوال اخر.

ومن خلال المميزات التي سوف ياتي بها  ios 14 ان ابل تخلت عن الشكل التقليدي لل Home screen بتاعها وبقا عندك الحريه انك تضيف اي widget وتتحكم في حجمها كمان زي نظام هواتف ميكروسوفت للي يفتكر يعني.

مميزات نظام ios 14 

مميزات النظام 
1- تغيير في ال Home screen هو شكل جديد لتجميع التطبيقات في السيرش وتقسيمها بشكل اسهل للوصول ليها

2- ميزة Pip دلوقتي هتقدر تتفرج على فيديو وتفتح برنامج تاني خالص والفيديو شغال،وتقدر برضو تسحب الفيديو على جمب بحيث يختي ويفضل الصوت بتاعه بس اللي شغال

3- العملاق سير في شكله الجديد Siri & translate،تم اضافة شكل جديد لسيري بتطويرات جديده واساله متخصصه اكثر في مجالات كتير،كمان اضافة برنامج translate اللي هيبقى مربوط ب Siri بترجمه فوريه offline لاي لغه من دول :
  1. English
  2. mandarin Chinese.
  3. french
  4. German
  5. Arabic
  6. Spanish
  7. Italian
  8. Japanese
  9. Korean
  10. Russia
  11. Portuguese
4- New Memoji stickers

5- تطبيق message
خاصية iMessage اتضافلهم خاصيتين جداد وهم انك هتقدر تعمل mention في الجروب زي واتس اب وثاني واحده هي تثبيت شات معين لسهولة الوصول اليه

6- Call bar 
واخيرا وبعد طول انتظار تم اضافة شكل جديد للمكالمات،بعد كده لما حد يتصل بيك هيجيلك في bar فوق في اول الشاشه بدل الشاشه كلها،هتعرف تطنش الناس براحتك في كل برامج المكالمات.

7- Apple clips
دي ميزه من المميزات اللي اتكلمنا عنها قبل كده في الترسيبات وهي ميزه ممتازه بصراحه كا Demo للبرنامج كده
هي عباره عن انك هتقدر تنزل جزء من التطبيق بس مش التطبيق كلو ومساحته هتبقى لا تتعدى 10MB

8- CarKey
دي خاصيه هتغنيك عن مفتاح السياره هتشتغل بخاصية NFC وهتقدر تفتح بيها السياره وتدورها كمان ... وحاليا موجوده مع سيارات BMW فقط.

الهواتف التي سوف تدعم iOS 14

  • iPhone 6s .6s plus
  • iPhone 7 , 7 plus
  • iPhone 8 , 8 plus
  • iPhone X , XS , XR , XS MAX
  • iPhone 11 , 11 pro , pro MAX
  • iPhone SE - 1st gen , 2 gen
  • iPod touch 7th gen

موعد نزول نظام ios 14 على هواتف ايفون 

من المقرر ان يتم نزول نظام ios 14 على هواتف ايفون بدايتاً من ايفون 6 حتي ايفون 11 برو ماكس، وعلى حسب مؤتمر ابل، ان النظام سيكون متاح للعمل به فى اول شهر اكتوبر شهر 10 القادم..

تجربة نظام ايفون الجديد 14

الان اصبح نظام ايفون الجديد متاح للجميع اليوم يمكنك تنزيل التحديث الجديد من شركة، ابل حيث اعلنت ابل بعد المؤتمر الذي تم طلاقه امس  الذي تكلم عن الاجهزة  الجديدة من شركة ابل قالت الشركة انه بعد انتهاء المؤتمر يكون نظام ابل الجديد "ios 14" سيكون متاح للجميع وكل الهواتف التي ذكرنها فى الاعلي... 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-