القائمة الرئيسية

الصفحات

اخر الأخبار [LastPost]

انتحار طالب هندسة من برج القاهرة

طالب هندسة يلقي بنفسه من فوق برج القاهر

انتحار من برج القاهرة

شاب البرج اشتعلت تغريدة برج القاهرة على موقع التغريدات تويتر وتفاعل رواد التواصل الاجتماعي تويتر بمشاركة هشتاج برج القاهرة، وظهر خلال الهاشتاج فيديو لشاب فى الـــ 20 من عمرة ينتحر من فوق برج القاهرة السبب.

سبب انتحار طالب هندسة من برج القاهرة 

سبب انتحار طالب كلية هندسة حيث اتخذ الشاب  قرارا بالانتحار بسبب مروره بأزمة نفسية، وحاول صديقة إقناعه بأن لايفعل ذلك ويعد الفكرة دي عن دماغه، لكن من كتر الازمات الذي كان يمر بها الشاب اسر علي الانتحار وقال ان دة الحل في المشاكل التي يعاني منها،وعندما انشغل صديق الشاب بالنظر إلى اتجاه آخر بعيد، ألقى الشاب بنفسه من أعلى برج القاهرة في منطقة قصر النيل

وأشار إلى أن الشاب الثاني أصيب بصدمة عصبية بعد مشاهدة صديقه أثناء انتحاره، وتتحفظ عليه النيابة باعتباره الشاهد الأساسي للواقعة لحين استجوابه.

طيب فكر في إيه عشان ينتحر

مكنش عنده أي شيء يرجَّعه عن قراره اللحظة اللي وقف فيها قبل ما يطلع سور البرج، وينط، مكنش جواه أي فكرة إيجابية تقوله: "لا، خليك هنا!"؟

إيه حجم الألم والتقل اللي كانوا جواه عشان ينفذ قرار التخلص من حياته بالتصميم دههل الحزن يقدر يحول الحياة لعبء على صاحبها بالشكل ده.

الإنسان مفطور على حب الحياة، السعي للخلود هو هدفنا.. موتنا في الحياة مجرد خلل تمهيدًا للخلود اللي هنلقاه في الآخرة، إزاي الإنسان يقبِل على الموت بالتصميم ده.

حتى لما اتشعلق في السور، فيه شاب قرب منه وكان بيمدله إيده بهيستيريا عشان يحاول ينقذه، إزاي الإنسان حياته تهون عليه إنه ينط بالسلاسة دي، لما شاف الأرض من على بعد 187 متر، ارتفاع برج القاهرة، مكنش خايف،إحنا كلنا في مشكلة، إحنا تعبانين ومحتاجين نفوق ونمسك في بعض، نمسك في القريبين مننا ونرجع نقرب تاني.. إحنا بنبعد والحزن بياكل فينا، لوحدنا، الألم بيتضاعف لما بيستفرد بإنسان لوحده.

تعليقات